Prinsipper for foretaks-kommunikasjon.
En prinsipiell tilnærming til foretaks-kommunikasjon er til stor hjelp, spesielt i situasjoner hvor man ikke helt vet hva som er rett fremgangsmåte.
Prinsippene nedenfor gir god støtte til små og store beslutninger uavhengig av andre strategiske føringer. De er utformet basert på egne erfaringer, men også inspirert av arbeidet til Arthur W. Page:
Sikre handlingsrommet. Den kommersielle verdien av kommunikasjon er handlingsrom. Kommunikasjon skal gi eller beskytte friheten til å kunne gjøre det man ønsker å gjøre når og hvordan man selv ønsker, og unngå brå og uønskede endringer med negative kommersielle effekter.
Finn spørsmålet før svaret. Ressurser brukes på kommunikasjon for å løse utfordringer. Da må utfordringene defineres først.
Se det som det er. Lytt til interessentene for i størst mulig grad å se situasjonen slik den virkelig er. De som påvirker og påvirkes av en virksomhet, eller en person, skal lyttes til for å avdekke synspunkter og behov.
Si det som det er. Omgivelsene bør få vite hva som skjer og få et presist bilde av karakter, idealer og praksis.
Før bevis gjennom handling. Karakter bevises gjennom handling, og kommunikasjonen underbygges med slike bevis.
Vær fremadskuende. Omgivelsenes reaksjoner bør forutsees slik at praksis som kan skape problemer kan justeres.
Et selskaps karakter uttrykkes av dets mennesker. Alle ansatte driver kontinuerlig kommunikasjon og må kunne være ærlige og kunnskapsrike ambassadører.
Kommuniser som om hele selskapet er avhengig av det. Kommunikasjon er en ledelsesfunksjon, et lederansvar og en lederoppgave.
Behold roen, tålmodigheten og det gode humøret. Ikke se på kommunikasjon som magi. Grunnlaget for positiv omtale og høy oppmerksomhet legges gjennom konsistent, sindig og forstandig omsorg for informasjon og relasjoner, over tid.