Et relasjonsarbeid.

Arbeidet med et foretaks relasjoner i finansmarked er et relasjonsarbeid hvor siktemålet er å maksimere eiernes lojalitet til foretaket.

Målene er å redusere finansieringskostnadene, samt å beskytte og utvide foretakets handlingsrom.

Finansieringskostnadene reduseres ved å senke terskelen for å foreta verdivurderinger, ved å senke terskelen for kommunikasjon med investorer og ved å minimere opplevd risiko ved vurdering av informasjon fra foretaket.

Du kan lese om handlingsrom her.

IR-arbeidet bør følge prinsippene for god foretakskommunikasjon, som du finner et eksempel på her. De to viktigste prinsippene er å se det som det er og si det som det er.

Arbeidsformen skal bidra til god kvalitet i materialet som blir produsert, og til at de som er involvert i dialog med investormiljøer har god kjennskap til utviklingen i virksomheten. Da må arbeidsformen tilpasses forholdene beskrevet her.

Mindre selskaper har ofte ikke mulighet til å dedikere en hel stilling til arbeidet. Her finner du noen refleksjoner rundt hvordan man da kan gå frem for å få løst oppgavene.

Arbeidet med en børsnotering er ressurskrevende og kostbart. Da er det viktig at man får tatt vare på de verdiene som skapes.

Mindre selskaper opplever ofte at lav likviditet i aksjene er en utfordring. Den faktoren som har mest å si for likviditeten i foretakets aksjer, er antall aksjonærer. Det kan du lese mer om her.

Etterspørselen etter ikke-finansiell informasjon kan oppleves som høy. Det kan være fristende å bruke FNs bærekraftsmål (omtalt som «SDGene») som utgangspunkt for kommunikasjon om ikke-finansiell informasjon. Husk da på at selv om de får veldig mye oppmerksomhet, så er de ikke et styringsverktøy. Det har konsekvenser for hvordan de brukes i kommunikasjonen.

Du kan lese mer om IR-arbeidet i den lille håndboken du bestiller her.