Slik bemanner du IR-funksjonen i mindre foretak.
Hvordan man bemanner og organiserer seg for arbeidet med dialogen med finansmarkedet, avhenger av tilgangen på ressurser, og bemanningen for øvrig. Nedenfor finner du noen grep som er vanlige i mindre foretak.
Noen arbeidsoppgaver er rent administrative og kan løses av administrativt ansatte.
Noen oppgaver ligger tett på de oppgaver som ofte løses av en controller eller en forretningsanalytiker og kan løses av personer i slike stillinger.
Noen oppgaver ligger tett på de oppgaver som løses i en treasury-funksjon eller av den eller de som er ansvarlig for jevnlig kontakt med banken(e). I selskap som utsteder fremmedkapitalinstrumenter vil det være en overlapp av oppgaver med den eller de som arbeider med kommunikasjon tilknyttet egenkapitalinstrumenter.
Uansett organisering, må foretakets finansdirektør oppleve, og oppleves, å sitte med ansvaret for kommunikasjonen med de som finansierer foretakets virksomhet.
I mindre selskap kan man ofte klare seg uten dedikerte ressurser til IR-arbeidet, ved å fordele oppgaver som beskrevet over.
Ved bruk av dedikerte ressurser, må valg av profil styres av hvilken kompetanse som ellers er tilgjengelig i foretaket. I noen selskap kan en rolle som IR-medarbeider, være en god rekrutteringsstilling. I andre selskap tilsier sammensetning av teamet ellers at rollen bekles av en person med mye erfaring.
Arbeid med finansiell kommunikasjon krever kompetanse innen regnskap og finans, innsikt i relevant jus og gode kommunikasjonsevner.
Det viktigste er at personen som sitter med ansvaret forstår nødvendigheten av at investorer kan ha tillit til foretaket, og hva dette innebærer i det praktiske arbeidet.