Dette må prege arbeidsformen.
I arbeidet med et foretaks relasjoner i finansmarkedet, må arbeidsformen bidra til god kvalitet i materialet som blir produsert, og til at de som er involvert i dialog med aktører i finansmarkedet har god kjennskap til utviklingen i foretaket.
Arbeidsformen ved periodisk rapportering, kapitalmarkedsdager og håndtering av trøbbel omtales i en håndbok som kan bestilles her.
Nedenfor drøftes kort noen forhold som har betydning også i det daglige arbeidet.
Tall er informasjon. Ved styring av et selskap og i kommunikasjonen mellom kolleger og til omgivelsene, må utgangspunktet være at tall er informasjon om ressurser og aktiviteter. Det er ressursene og aktivitetene som brukere og formidlere av tall må være opptatt av. Måten vi snakker om tall må reflektere kjennskapen til, og forståelsen av, ressursene og aktivitetene.
Informasjon er seig materie. Mennesker bruker tid på å ta inn, prosessere og forstå informasjon. Vår forståelse endres over tid og påvirkes av andre menneskers vurderinger.
All informasjon har en eier. I et selskap er det alltid en person som har ansvaret for en relasjon, en ressurs eller en aktivitet. De som arbeider med informasjonen, må kunne se for seg at de kan følge all informasjon tilbake til den ansvarlige.
En kjede av tillit. Investorers adferd påvirkes av tilliten til et selskap, ledelsen av det og informasjonen fra det. Det må skapes og forvaltes en kjede av tillit fra investorene og til eierne av informasjonen. De som arbeider langs denne kjeden, må være dette bevisst.
Alle gjør feil. Uavhengig av intellekt, utdanning, erfaring, holdninger og arbeidsform, gjør alle mennesker feil. Alt arbeid med finansiell informasjon må derfor kvalitetssikres av flere personer, og dette må inngå i faste rutiner. Alle må vite om seg selv at de gjør feil, og det å identifisere feil, påpeke feil, innrømme feil og rette opp feil bør ha en lavest mulig emosjonell kostnad.
Planlegg og skriv ned svar. Det vil alltid være noen spørsmål man kan forvente at omgivelsene stiller, hvor det er viktig at ett og samme presise svar gis fra de ulike personene som har kontakt med omgivelsene. Det er derfor nødvendig å skrive ned hvilke sensitive spørsmål man forventer å kunne få - for å få oppmerksomhet om tematikken internt - og bli enige om et svar, som så skrives ned.
Jobb aktivt med ulike perspektiver. Forskjellige mennesker har ulik utdanning, ulik personlighet og ulik erfaring, og oppfatter derfor informasjon ulikt, stiller forskjellige spørsmål, gjør ulike vurderinger og har preferanser for forskjellige måter å svare på spørsmål eller presentere informasjon. Noen ganger er det nødvendig å bringe inn utenforstående eller spille et aktivt rollespill for å høste verdiene av disse ulikhetene. I det daglige må det imidlertid jobbes aktivt med å røkte ulike perspektiver på informasjon og kommunikasjon. Som på så mange områder i et selskap, er det slik at uenighet ikke skal unngås, men røktes.